Ga naar hoofdinhoud

Het elektronisch cliëntendossier zorgt voor veel uitdagingen

ExceptionAll helpt op het snijvlak van zorg en digitalisering

De zorg en ICT raken elkaar op veel vlakken, maar nergens is de overlap zo groot als bij het elektronisch patiëntendossier. Sinds 1 juni 2020 is het verplicht voor zorgaanbieders om cliënten of patiënten digitaal inzage te bieden in dit dossier, maar de uitvoering daarvan zorgt voor veel nieuwe vraagstukken en uitdagingen. In deze blog leggen we uit tegen welke problemen je aan kunt lopen en hoe ExceptionAll hierbij kan helpen.

Maartje van Hees, oprichtster van ExceptionAll, vertelt: “We zien vaak zorgorganisaties worstelen met hoe ze inzage van cliënten in hun eigen dossier vorm moeten geven. Dat geldt bijvoorbeeld voor een klant van ons, die de inzage al wel mogelijk had gemaakt. Maar ze droegen dat heel bewust nog niet heel breed uit. Waarom niet? Ten eerste waren ze al niet zo tevreden over de portaalfunctionaliteit van hun cliëntendossier, en ze wilden eerst bepalen of ze over zouden gaan stappen. En hoeveel vrijheid moesten cliënten eigenlijk krijgen om zelf te kiezen wie er inzage zou krijgen? Hoe houd je het voor iedereen bruikbaar én veilig?”

In veel ziekenhuizen is het al heel normaal dat patiënten hun dossier digitaal kunnen inzien. Maar bij de langdurige zorg ligt dat anders. Dossiers worden daar al heel lang gebruikt, maar er is een enorme terughoudendheid om cliënten mee te laten lezen. Want wat betekent dat voor de manier waarop begeleiders rapporteren?

Van wie is het dossier?

En dan heb je ook nog de vraag van wie het dossier eigenlijk is? Is dat van de cliënt of van de zorgorganisatie? Als je van de eerste school bent, dan bepaalt de cliënt wie toegang heeft. De vraag is of dat wel voor alle cliënten wenselijk is. En als je daar verschil in wil maken, welke criteria hanteer je dan? Dat zijn echt lastige beslissingen die ook raken aan de zorgvisie van een organisatie. En hier kan ExceptionAll helpen om een passende aanpak te formuleren.

Maartje: “Wij weten welke problemen kunnen voorkomen. En we weten waar andere zorgorganisaties tegenaan zijn gelopen en met wat voor overwegingen zij bepaalde keuzes hebben gemaakt. We kunnen nooit zeggen wat de ideale keuze is, want dat hangt af van de visie van je organisatie. Maar we denken wel mee en weten wat de grootste klanttevredenheid oplevert.

Checklist met vragen

We hebben daar ook een checklist voor, met vragen die altijd naar boven komen. Hoe gaan we om met rapporteren? Hoe richt je de processen in? Hoe zorg je ervoor dat de omgeving veilig blijft voor cliënten? Hoe kom je tot de keuze van de juiste tool? En welke afwegingen maak je daarbij? Je kunt bijvoorbeeld gaan voor tweestapsverificatie als beveiliging, maar dan sluit je wel cliënten buiten die geen mobiele telefoon hebben. Dat zijn de vragen die wij allemaal paraat hebben op die checklist.

We zijn een stel techneuten met heel veel liefde en ook veel ervaring met de doelgroep. Wij begrijpen zowel de communicatieve kant als de technische kant. Dus wij kunnen inzichtelijk maken welke technische keuzes er zijn en wat deze betekenen voor de cliënt en/of begeleider.

Back To Top