ICT-adviseur Aveleijn over de uitdagingen van technologie in de zorg
‘Iets simpel maken is het moeilijkste wat er is’
Zorgorganisatie Aveleijn houdt het bewust ‘klein’. Ze zitten alleen in Twente, verspreid over zo’n tachtig locaties. Toch is het ook voor ruim 2000 medewerkers en evenveel cliënten essentieel dat er een goed georganiseerde ICT-afdeling is. Tirza de Wilde is senior adviseur bij die afdeling en vertelt hoe ExceptionAll helpt met de ICT-vraagstukken. “We merken dat cliënten steeds meer ICT-gebruikers worden van applicaties en tools die wij aanbieden. Dit vraagt om een hele andere aanpak dan bij medewerkers.”
“Ik heb technische bedrijfskunde gestuurd en ben gestart in de defensie-industrie. Ik ben per ongeluk de zorg ingerold en werk nu als ICT-adviseur bij Aveleijn. Mijn werk bestaat voor een groot gedeelte uit organiseren samen met collega’s en leveranciers met als doel om de ICT te verbeteren voor medewerkers, en dus ook steeds meer voor cliënten.
“Als je vraagt aan mensen wat willen ze van ICT, dan willen ze het vaak zo simpel mogelijk en het liefst allemaal via één systeem. Begeleiders houden van mensenwerk en willen het liefst zo min mogelijk administratie. Dus eigenlijk moeten we het zo simpel mogelijk houden. En dat is een uitdaging, want iets simpel maken is het moeilijkste wat er is.”
“De meeste van onze werknemers zijn begeleiders die cliënten helpen. Een belangrijke doelstelling is dat we hen ondersteunen om zoveel mogelijk een zelfstandig en prettig leven te kunnen leiden. Helemaal alleen kunnen ze het niet, anders hadden ze Aveleijn niet nodig. De cliëntenhelpdesk van Aveleijn is een middel waardoor cliënten zelf werkervaring kunnen opdoen. Daarnaast is het essentieel dat ook cliënten en verwanten met hun vragen over de ICT-applicaties van Aveleijn ergens goed terecht kunnen.”
“Bij het opzetten van die helpdesk hebben we heel veel ondersteuning van ExceptionAll gehad. Bijvoorbeeld welke software je daarvoor kunt gebruiken die ook geschikt is voor cliënten. Ze wisten precies hoe ze dat moesten aanpakken en dat is erg prettig.”
“We hebben ook een andere dagbesteding: Team SAM. Dat zijn cliënten die werkervaring opdoen en meedenken met projecten. Dit is kantoorwerk en dan wordt een goede ICT-omgeving belangrijk. Die omgeving hadden wij nog niet en hebben we daarom ingericht. Het gaat dan niet alleen om de computer maar ook om het e-mailadres en dat er geen vermenging is met de omgeving van de Aveleijn-medewerkers. Het is absoluut niet wenselijk dat cliënten op computers van medewerkers aan de slag gaan.”
“Zoiets nieuws opzetten is best veel werk, dus daarvoor hebben we ExceptionAll om hulp gevraagd. Zij konden voor ons een heel specifieke omgeving inrichten met een eigen domein, eigen e-mailadressen en telefoonnummers. En de hardware heeft ExceptionAll ook geleverd, want die laptops moesten ingericht en beheerd worden.”
“Dat vind ik wel echt een hele mooie ontwikkeling. Je merkt dat cliënten zelf ook zien dat ze dan echt volwaardig meedoen. Officieel is het natuurlijk dagbesteding en krijgen ze er geen geld voor, maar het is wel gewoon werk. Dus het is ook eerlijk en belangrijk dat ze worden ondersteund met de juiste middelen om goed te kunnen werken.”
“We denken dat het bieden van een ICT-omgeving voor cliënten steeds belangrijker gaat worden. Mijn visie is dat het van toegevoegde waarde is om een volwaardige portaalomgeving te bieden voor cliënten, verwanten en vrijwilligers, net als bij medewerkers. En dat de verschillende doelgroepen elkaar digitaal veel makkelijker kunnen ontmoeten en kennis, vraag en aanbod kunnen uitwisselen met elkaar.”